loading...
پایگاه آموزشی دروس دوره متوسطه اول و دوم
رضاآقامحمدي بازدید : 9135 1390/09/16 نظرات (1)

اولین سیاره قابل زندگی خارج منظومه شمسی که ۲۰ سال نوری با ما فاصله دارد توسط دانشمندان کشف شد.


سیاره سنگی Gliese 581d دارای فاکتورهای حیات مشابه زمین است در این سیاره باران می بارد و حتی اقیانوس هایی از جنس آب در سطح آن وجود دارد.

این سیاره به دور یک شبه ستاره کوتوله قرمز که Gliese 581 نامیده میشود در حال چرخش است و در حاشیه بیرونی آن که ناحیه “گولدیلاک” نامیده میشود دما نه آنقدر بالا است که آب بجوشد و نه آنقدر پایین که آب یخ بزند.

اولین سیاره قابل زندگی خارج منظومه شمسی کشف شد+فيلم

متن كامل را درادامه مطلب بخوانيد...

اولین سیاره قابل زندگی خارج منظومه شمسی که ۲۰ سال نوری با ما فاصله دارد توسط دانشمندان کشف شد.
سیاره سنگی Gliese 581d دارای فاکتورهای حیات مشابه زمین است در این سیاره باران می بارد و حتی اقیانوس هایی از جنس آب در سطح آن وجود دارد.این سیاره به دور یک شبه ستاره کوتوله قرمز که Gliese 581 نامیده میشود در حال چرخش است و در حاشیه بیرونی آن که ناحیه “گولدیلاک” نامیده میشود دما نه آنقدر بالا است که آب بجوشد و نه آنقدر پایین که آب یخ بزند.

تصوير سياره
gliese581d

اما گرچه ممکن است از نظر تکنیکی و علمی Gliese 581d قابل زندگی کردن باشد ولی برای زندگی بشر چندان راحت و مناسب نیست.نیروی جاذبه در آن دوبرابر زمین است و این باعث میشود وزن هرچیزی دوبرابر شود و چگالی اتمسفر آن با دی اکسید کربن اشباع شده است.حجم این سیاره حداقل ۵٫۶ بار بزرگتر از زمین است و در دسته ی “فوق زمین” جای میگیرد.
به گفته ی دکتر رابین وردزورث،این کشف از آن جهت که اولین مدل آب و هوایی مشابه زمین می باشد و پتانسیل زندگی در آن وجود دارد اهمیت زیادی دارد و این باعث قوت نظریه ی وجود حیات خارج از منظومه شمسی و حتی موجودات زنده دیگر (موجودات فضایی) میشود.

 

سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) روز دوشنبه اعلام کرد تلسکوپ فضایی کپلر وجود نخستین سیاره قابل سکونت را در خارج از منظومه شمسی تایید کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، اوایل امسال ، فضانوردان فرانسوی اعلام کرده بودند سیاره ای را کشف کرده اند که احتمال وجود ساکنانی در روی آن وجود دارد و آن را گلیز پانصد و هشتاد و یک دی نامیدند.

تایید کنونی به آن معنی است که فضانوردان آن سیاره را هنگام روبه رو شدن با خورشیدش سه بار مشاهده کرده اند.

ویلیام بروکی محقق ناسا می گوید : با کشف این سیاره ، غرق در شادی شده ایم ؛ ما سه بار این سیاره را مشاهده کرده ایم.

کپلر بیست و دو بی ، در فاصله ششصد سال نوری این سیاره است و نشان می دهد که این سیاره هر دویست و نود روز یک بار به دور خورشید منظومه خود می گردد.

ناسا همچنین اعلام کرد تلسکوپ کپلر ، یک هزار سیاره دیگر را نیز کشف کرده است که این آمار ، دو برابر آماری است که تاکنون در باره شمار سیاره ها ، به دست آمده بودد.

تلسکوپ کپلر در سال دو هزار و نه به فضا پرتاب شد و بزرگ ترین دوربین فضایی بشر را با خود حمل می کند که نود و پنج مگا پیکسل توان دارد و قرار است دست کم تا نوامبر دو هزار و دوازده ، اطلاعات خود را به زمین ارسال کند.

 

مشاهده فيلم در اينجا


متن انگليسي:



A planet 20 lightyears away is the first outside our solar system to be declared ‘habitable’ byscientists.

 

The rocky‘exoplanet’ Gliese 581d meets key requirements for sustaining Earth-like life,including rainfall and possibly even watery oceans.

The planet orbits ared-dwarf star similarly called Gliese 581, on its outer fringes called the‘Goldilocks zone’, where the temperature is not so hot that water boils away, nor so cold that water isperpetually frozen.

But even though itmay be technically habitable, the Gliese 581d would not make a comfortabledwelling for humans.

Gravity is twicewhat is on Earth, doubling the weight of anyone standing on the surface, andthe atmosphere is dense with carbon dioxide.

With a mass of atleast 5.6 times that of Earth, Gliese 581d is classified as a ‘super-Earth’.

The discovery caughtscientists by surprise because the planet was previously ruled out as ahabitable country.

But a new computermodel with the capacity to simulate extraterrestrial climates has confirmedthat Gliese 581d really could harbour life, showing the prior assumption to bewrong.

"This discovery isimportant because it's the first time climate modellers have proved that theplanet is potentially habitable, and all observers agree that the exoplanetexists,” said Dr Robin Wordsworth, a member of the French team from theInstitut Pierre Simon Laplace in Paris.

"If you look at thehistory of the search for habitable planets, there's been at least twoinstances so far when scientists have announced that a habitable world has beendiscovered, only to have the claim contradicted later, either by climateexperts or by other observers.”

On average, thelight that Gliese 581d receives from its star has about 30 per cent of theintensity of sunlight on Earth.

While thattemperature seems too cold to support liquid water, the atmosphere’s highproduction of greenhouse gases significantly heats the planet.

It may also be"tidally locked", meaning that one side of it always faces the sun,which would give it permanent dayside and nightside.

More than 500planets orbiting other stars have been recorded since 1995, detected mostly bya tiny wobble in stellar light.

Exoplanets are namedafter their star and listed alphabetically, in order of discovery.

Until now, the biginterest in Gliese 581's roster of planets focused on Gliese 581g.

It swept theheadlines last year as ‘Zarmina's World’, after its observers announced it hadroughly the same mass as Earth's and was also close to the ‘Goldilocks zone’.

But that discoveryhas since been discounted by many, with some experts suspecting the Gliese 581gmay not even exist
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط میلکا در تاریخ 1394/02/05 و 18:10 دقیقه ارسال شده است

کسی


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به بزرگترین پایگاه درسی دوره متوسطه اول و دوم خوش آمدید. در این پایگاه می توانید به صورت تخصصی نمونه سوالات و پاسخ فعالیت ها و فیلم و انیمیشن و پاورپوینت و... را مشاهده و دریافت کنید. علاوه برمطالب علوم تجربی می توانید مطالب سایر دروس را نیز دریافت نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 758
  • کل نظرات : 3755
  • افراد آنلاین : 77
  • تعداد اعضا : 21844
  • آی پی امروز : 348
  • آی پی دیروز : 87
  • بازدید امروز : 849
  • باردید دیروز : 174
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 1,508
  • بازدید ماه : 1,508
  • بازدید سال : 63,185
  • بازدید کلی : 13,864,393